Szczegółowy opis 3-dniowych warsztatów
DZIEŃ 1 – Wprowadzenie
Celem tego dnia jest zapoznanie uczestników z tematem, celami i metodami warsztatów, a także zbudowanie atmosfery współpracy i kreatywności.
Blok 1: Przywitanie i integracja. Poznanie oczekiwań i zasobów uczestników, a także umożliwienie im przedstawienia się i nawiązania kontaktu z innymi. (45 min)
Blok 2: Prowadzenie do tematu i metod warsztatów. Przedstawienie głównego tematu i celu warsztatów, a także omówienie podstawy scenografii i performance’u jako form sztuki współczesnej. Przykłady znanych artystów i dzieł z tych dziedzin, a takie
zaprezentowanie planu i harmonogramu warsztatów. Materiał dydaktyczny – prezentacja. (45 min)
Blok 3: Podział na grupy i wybór tematu lub motywu przewodniego. W tym bloku następuje podział uczestników na grupy (3-5 osób). Uczestnicy wybierają temat lub motyw przewodni dla swojej scenografii i performance'u. Temat może być dowolny, np. podróż, marzenia, strach, miłość, przyszłość, itp. Można też wylosować temat z puli propozycji lub zainspirować się tytułami książek, filmów, piosenek, itp. Powstają projekty i notatki. (45 min)
DZIEŃ 2 – realizacja
Celem tego dnia jest stworzenie scenografii i performance'u przez każdą grupę, wykorzystując dostępne materiały i techniki.
Blok 4: Praca nad scenografią. W tym bloku każda grupa otrzymuje zestaw materiałów i zadanie, aby stworzyć przestrzeń scenograficzną związaną z wybranym tematem. Scenografia powinna być trójwymiarowa, kolorowa i ciekawa wizualnie. Można wykorzystać różne techniki, np. składanie, zwijanie, kształtowanie, wycinanie, klejenie, zszywanie, malowanie, itp. Ważne jest, aby scenografia była stabilna i bezpieczna dla uczestników i widzów. Scenografia może być statyczna lub dynamiczna, tzn. można ją zmieniać podczas performance’u. (45 min.)
Blok 5: Praca nad performance’m. W tym bloku każda grupa opracowuje krótki performance (ok. 5 minut), który będzie prezentowany w stworzonej scenografii. Performance powinien być związany z tematem i scenografią, a także wyrażać własne pomysły i emocje uczestników. Można wykorzystać różne środki wyrazu, np. ruch, gest, mimika, słowo, dźwięk, muzyka, rekwizyty, kostiumy, itp. Ważne jest, aby performance byt zrozumiały i interesujący dla widzów. Performance może by improwizowany lub zaplanowany, tzn. można go wcześniej przećwiczyć lub stworzyć na bieżąco. (45 min.)
Blok 6: Konsultacje i poprawki. W tym bloku każda grupa ma możliwość skonsultować się z prowadzącymi warsztaty lub z innymi uczestnikami, aby uzyskać opinie i sugestie dotyczące swojej scenografii i performance’u. Można też wprowadzić poprawki lub ulepszenia do swojej pracy, jeśli jest taka potrzeba. (45 min.)
DZIEŃ 3 – prezentacja
Celem tego dnia jest zaprezentowanie scenografii i performance'u przez każdą grupę dla pozostałych uczestników i ewentualnych zaproszonych widzów.
Blok 7: Przygotowanie do prezentacji. W tym bloku każda grupa przygotowuje się do prezentacji swojej scenografii i performance’u, sprawdzając czy wszystko działa poprawnie, czy nie ma żadnych problemów technicznych lub logistycznych, czy są gotowi do występu, dokonywane są ostatnie poprawki, próba światła i dźwięku itp. (60 minut)
Blok 8: Prezentacja i ocena. W tym bloku każda grupa prezentuje swój performance w stworzonej scenografii dla pozostałych uczestników i ewentualnych zaproszonych widzów. Po każdym performance’ie następuje krótka dyskusja, w której biorą udział zarówno wykonawcy, jak i widzowie. Można omówić, co się podobało, co się nie podobało, co było zaskakujące, co było trudne, co było łatwe, co można poprawić, itp. Można też zwrócić uwagę na to, jak scenografia i performance współgrały ze sobą i z tematem, jak oddziaływały na widzów i na atmosferę, jak wykorzystano materiały i techniki, itp. Celem oceny jest podsumowanie i docenienie pracy każdej grupy, a także wymiana konstruktywnej krytyki i sugestii. (45 minut)
Blok 9: Podziękowanie i zakończenie. Podziękowanie wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i współpracę, a także podsumowanie i ocenienie całych warsztatów, zwracając uwagę na to, czego się nauczyli, co im się podobało, co było dla nich wartościowe, itp. Wręczenie uczestnikom dyplomów ukończenia warsztatów. (30 minut)
O prowadzącej
Aneta Chruścińska – rzeźbiarka, malarka, scenografka, nauczycielka oraz instruktorka zajęć plastycznych, technicznych i teatralnych. W 2005 roku ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara w Zakopanem. Swoją edukację wyższą rozwijała w Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, na kierunkach takich jak: Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne, Rzeźba (II stopnia)
oraz Scenografia. Od roku 2024 realizuje również studia podyplomowe na kierunku Wiedza o teatrze – instruktor teatralny w Wyższej Szkole Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu.
Zawodowo naucza plastyki, techniki, historii sztuki, jest wychowawczynią oraz instruktorką zajęć teatralnych w Prywatnej Podstawowej Szkole nr 1 w Krakowie.