Absolwentka krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego, związana z Teatrem Witkacy od początku istnienia.
Role w Teatrze Witkacego
- Mamalia – „Pragmatyści” Witkacego (1984)
- Rufia – „Witkacy – Autoparodia” Witkacego (1985)
- Rosaura – „Życie jest snem” Calderona
- 7 Grzechów Głównych, Piękna Helena, Żona – „Dr Faustus” Marlowe’a (1986)
- Prawo Łaski – „Wielki teatr świata” Calderona (1986)
- Barate, Pani Usta, Szyja – „Cabaret Voltaire” (1986)
- Heloiza – „Sic et non” Duncana (1987)
- Tyrezjasz – „Np. Edyp” wg „Króla Edypa” Sofoklesa (1987)
- Babcia Julia – „Sonata b” Witkacego (1989)
- Celia – „Jak wam się podoba” Shakespeare’a (1989)
- Salome – „Benedictus” wg „Salome” Wilde’a (1989)
- Zofia Plejtus – „Katzenjammer” wg „Matki” Witkacego (1990)
- Hrabianka Geschwitz – „Puszka Pandory” Wedekinda (1991)
- Ada – „Kain” Byrona (1992)
- Zabawnisia – „Wyzwolenie – Nowe” Byrona (1992)
- Mary – „Ratuj się kto może” Cooneya (1993)
- Grzech – „Pokusa” Calderona (1993)
- Agafia – „Ożenek” Gogola (1995)
- Abigail – „Czarownice z Salem” Millera (1995)
- Mumia – „Sonata widm” Strindberga (1996)
- Królowa wyspy Tua-Tua – „Panna Tutli-Putli” Witkacego (1996)
- Sara – „Kochanek” Pintera (1996)
- Dziewica, Niewolnica, Dziewczyna, Mamka – „Fin” Artaud (1996)
- Hekate – „Tragedia Szkocka” wg „Makbeta” Shakespeare’a (1998)
- Anna – „Seans” Schaeffera (1998)
- Narzeczona – „Sanduk Ad-Dunia” (1999)
- Księżna Alicja of Nevermore – „Kurka wodna” Witkacego (1999)
- Ilza, zwana także Hrabiną – „Arsenał zjaw” wg L. Pirandella (2000)
- Kławdia Chauchat – „Czarodziejska góra” T. Manna (2001)
- Marta – „Kto się boi Virginii Woolf?” (2002)
- Malvolio – „Szekspir… albo co chcecie” (2002)
- Heidi – „Pomroczność jasna” (2003)
- Tangen I – „Tangen” (2005)
- Róża van der Blaast – „Dzień Dobry Państwu – Witkacy” St. I. Witkiewicz, reż. Andrzej St. Dziuk (2006)
- Kobieta zwana Zajęczą Wargą – „Barabasz” P. Lagerkvist, reż. Andrzej St. Dziuk (2008)
- Matka, Towarzyszka Bronstein – „Antoni S., czyli Wieża Babel” (2008)
- Dziewczyna – „Music-Hall” Jean Luca – Lagarce`a (2010)
- Aktorka – „Oni, albo HA!SIO(R) czyli nie drażnić kota” St. I. Witkiewicz, reż. Andrzej St. Dziuk (2014)
- Matka – „Metafizyka dwugłowego cielęcia”, St. I. Witkiewicz, reż. Andrzej St. Dziuk (2015)
- „Demonizm Zakopiański (variétés)” St. I. Witkiewicz, reż. Andrzej St. Dziuk (2016)
- Kobieta – „Takie małe nic” reż. Andrzej St. Dziuk ( 2017)
- Księżna Himalaj – „Operetka” W. Gombrowicz, reż. Andrzej St. Dziuk (2017)
- Matka – „Rzeźnia” Sławomir Mrożek, reż. Andrzej St. Dziuk (2019)
- „Akt Przerywany, czyli Teatr Nie(konsekwencji)”, reż. Andrzej St. Dziuk (2020)
- Raniewska – „Wiśniowy sad”, reż. Nikołaj Kolada (2021)
- Dozorczyni, Pielęgniarka, Kobieta z dzieckiem, Pani Dioz – „Chimeryczny lokator”, reż. Andrzej St. Dziuk (2022)
- „Labirynt Schulza”, reż. Grzegorz Bral (2024)
Gra również w spektaklach:
- „Na przełęczy”
- „Appendix”
- „Panopticum”
- „Człapówki – Zakopane”
- „CCY-WITKAC-Y – Menażeria”
- „TUUM EST”
- „Bubuja”
- „Z cyklu – Żywioły: Halny (Niebezpieczne Sny)”
- „Hello DA-DA”
Ma dwa recitale: „Vis-á-Vis” oraz „Intymne”.
- 2002 – współtworzyła spektakl „Kto się boi Virginii Woolf?”
- 2007 – została uhonorowana indywidualną nagrodą za rolę Róży van der Blaast w spektaklu „Dzień dobry Państwu – Witkacy” na podstawie „Bezimiennego Dzieła” St. I. Witkiewicza na XXXII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska” w Opolu, 2007
- 2010 – nagrodzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
- 2010 – nagrała płytę „Popylone Pienie” z muzyką Włodka Kiniorskiego do tekstów St. I. Witkiewicza.
- 2012 – śpiewa wraz z Zespołem „Que Passa” w spektaklu „Na Niby – Naprawdę” Lope de Vegi w reż. Andrzeja St. Dziuka
- 2015 – wydała solowa płytę „Intymne” – piosenki ze spektakli Teatru Witkacego z muzyką Jerzego Chruścińskiego.
- 2015 – otrzymała nagrodę Województwa Małopolskiego Polonia Minor.
- 2017 – otrzymała Złoty liść Retro 2017 za rolę w spektaklu „Takie małe nic” w reż. Andrzeja St. Dziuka w ramach Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Retro.
Wywiady / teksty...
Z Dorotą Ficoń rozmawia Agata Balcerowska-Całka; realizacja nagrania Maciej Wirmański