Życie „to opowieść / opowiedziana przez idiotę, pełna dźwięku i wściekłości, / nieznacząca nic.”
Ale co z śmiercią?
W scenerii będącej jednocześnie komnatą tortur, komnatą serca i komnatą dla wirtuozowskiego recitalu, dwaj byli przyjaciele walczą o dominację w egzystencjalnym konflikcie. Dzielą te same dylematy, ten sam upadający świat, tę samą rozpacz; są „pragmatykami”, ponieważ zamiast stawić czoła ostatecznej tajemnicy istnienia, próbują znaleźć środki łagodzące ból, co skazuje ich na ponowne przeżywanie przeszłości i doświadczanie przyszłości z wyprzedzeniem.
Po swoich poprzednich triumfach reżyserskich – „Pierwsze Damy” oraz „Judyta: Rozstanie z ciałem”, założyciel TUTA Theatre, Željko Djukic, powraca z Serbii do Teatru Trap Door, aby wyreżyserować pierwsze opublikowane dzieło Witkiewicza.
„Reżyseria Željko Djukica łatwo radzi sobie z szaleństwem i dostarcza sztukę, która jest wizualnie oszałamiająca i
pomysłowo choreografowana.” – Nancy Bishop, Third Coast Review„Ten kabaret przyciągania/odpychania dusz skazanych na zagładę jest wciągający, ponieważ walka, którą prowadzą,
jest nam wszystkim dobrze znana. Chcą tego, czego nie mogą mieć, nie doceniają tego, co mają, i są przekonani, że
tracą coś, co inni na pewno posiadają. Niektórzy nazywają to czyśćcem, inni po prostu naszym codziennym życiem.”
– Dmitry Samarov, Chicago Reader
Realizatorzy
Tłumaczenie – Daniel Gerould
Adaptacja – Adam Ranđelović
Reżyseria – Željko Djukic
Kierownik sceny – Kayci Johnston
Scenografia, kostiumy – Natasha Djukic
Oświetlenie – Richard Norwood
Muzyka – Natasha Bogojevic
Dźwięk – Danny Rockett
Rekwizyty – Merje Veski
Choreografia Walk – Bill Gordon
Asystentka krawiecka – Emily Nichelson
Konsultant ds. ruchu – Miguel Long
Główny stolarz – Chris Popio
Kierownik sceny – Kasia Olechno
Dramaturg – Milan Pribisic
Grafika – Michal Janicki
Występują (w kolejności alfabetycznej)
Mamalia – Venice Averyheart
Żandarm 1 – Caleb Jenkins
Rebis – David Lovejoy
Mumia – Manuela Rentea
Żandarm 2 – Hannah Silverman
Von Telek – Keith Surney
Plasfodor – Kevin Webb
Željko Djukic
Željko Djukic studiował w Belgradzkiej Akademii Sztuki Dramatycznej oraz na Uniwersytecie Maryland w College Park. Jest założycielem teatru TUTA. Wśród licznych reżyserowanych przez niego sztuk są „Kelner” Harolda Pintera, „Baal” i „Wesele” Bertolta Brechta, „Wujaszek Wania” Antona Czechowa, „Pierwsze Damy” Wernera Schwaba i „Judyta: Rozstanie z ciałem” Howarda Barkera. W 2009 roku wyreżyserował „Homebody/Kabul” Tony’ego Kushnera w Narodowym Teatrze w Belgradzie, Serbia. Jest laureatem Fulbrighta z 2013 roku. Obecnie uczy aktorstwa w Akademii Sztuki w Belgradzie.
Trap Door Theatre
Teatr Trap Door zobowiązuje się do poszukiwania trudnych i rzadko spotykanych dzieł. Niezależnie od tego, czy to zapomniana europejska klasyka, międzynarodowy projekt rzadko widywany w Stanach Zjednoczonych, czy nieodkryty skarb literatury amerykańskiej, Trap Door stawia na różnorodne głosy i prezentuje je poprzez innowacyjną ekspresję. Łączymy ugruntowane techniki z nowatorskimi, aby zilustrować absurdy życia we współczesnym świecie.
Teatr Trap Door jest częściowo finansowany przez The Paul M Angell Family Foundation, The Illinois Arts Council Agency, The Gaylord and Dorothy Donnelley Foundation, The John R Halligan Charitable Fund, The Reva and David Logan Foundation oraz hojność indywidualnych darczyńców.
Więcej informacji znajdziesz na stronie: trapdoortheatre.com